Ett sista stopp i Varadero - 3 feb

Bussturen fran Trinidad till Varadero var spannande. Jag kan inte riktigt bestamma mig for om det kandes som en evig trott flygplanslandning eller som alldeles for mycket turbulens. I vilket fall holl kanslan i sig hela resan - fyra timmar.
Val framme i Varadero stod det inte fullt med tanter som ville hyra ut sina hus till oss. Istallet fick vi reda pa att det ar forbjudet med casas particulares i Varadero. Isn't that just great! Vi overvagde ett tag att ta in pa nagot av de svindyra hotellen langs med stranden. Men varfor inte lite extra spanning de har tre sista natterna? Illegalt it is! Vi hade namligen fatt ett namn av havanna-tanten till nagon av hennes kompisar och tog helt enkelt en taxi dit. Mycket enkelt, mycket billigt och stundvis dubbelmycket spannande.
Vi tyckte inte ett dugg om den amerikaniserade staden Varadero, aven om vi for forsta gangen pa en vecka faktiskt kunde bestamma var, vad och nar vi ville ata (det slutade med brod och ananas till frukost och en och samma trotta restaurang till alla andra mal, men men, befriande kansla anda). Sa nar vadret den forsta dagen bestamde sig for att vara mulet hade vi absolut inget alls att gora. Vilket slutade med att vi traskade trettio kvarter fram och tillbaka pa primera avenida. Upplyftande!
Till sist bestamde vi oss for att ga hem. Vad vi inte visste var att nagon helt enkelt bestamt sig for att forfolja oss hem. Vi hade kanske varit i varat lite alldeles for stokiga rum i tre minuter innan det knackades pa dorren. En kvinna som vi aldrig hade sett forut. Hon stod dar och sag allvarlig och arg ut och fragade efter vara uppgifter. Vi latsades som om vi inte kunde spanska och maste ha upptratt riktigt korkat. Vi var inte sa korkade, bara riktigt riktigt nervosa.
Innan vi hann saga nagot dumt kom tanten som vi bor oss, stangde dorren och fortsatte disskusionen utanfor. Vi ar fortfarande valdrigt nyfikna pa vad som sas, for efter ett tag var kusten klar igen och den trakiga dagen fortsatte.
Vid fyra var vi sa dunderuttrakade att vi gick och at middag. Vid fem var vi lika uttrakade och rastlosa igen. Bara en livlina kvar. Let's get drunk tonight. Sa vi bestallde helt enkelt in en liter Havana Club, ett par flaskor cola och sen satt vi dar i sju timmar. Drack drinkar, lekte 'jag har aldrig..' och kvallen slutade mer djupt an fullt. Bra kvall. Manga bra saker sagda.
Igar, sista dagen pa hela resan, forstod vi antligen vad det ar man ska gora pa Cuba. Solen kom till Varadero, vi gick ner till stranden, tog ett steg ut i vattet och hittade en liten bit paradis. Det mest klara och mjuka vatten jag badat i! Det blev bada hela dagen. Det var en riktigt bra dag och till slut tror jag faktiskt att vi tycker om Cuba en liten bit till och med.
Nu sitter vi pa flygplatsen, pa vag tillbaka till Mexico. Ikvall ska det drickas tequila. I gotta feeling!